Meer conversie voor je webshop? 6 praktische tips!

Meer conversie voor je webshop? 6 praktische tips!

Adverteren is duur. Dat zal iedere marketingmanager beamen. Dus voordat je dure euro’s in een Facebookcampagne of adwords steekt, kan je het beste een aantal dingen doen om bestaande bezoekers om te toveren tot klant! Hier zijn 6 praktische tips die iedere webshop eigenaar kan toepassen. 

  • Kijk naar je customer journey 

Haak je ook wel eens af omdat je eerst moet inloggen om een aankoop te doen? Of dat je op later in het aankoop proces ontdekt dat er ook nog eens 4,95 verzendkosten overheen gaat? Of omdat de laadtijd van een productpagina te lang duurt? Om je conversie te optimaliseren is het belangrijk dat je je webshop kritisch bekijkt. Vraag jezelf af: waar gaat het fout? Wanneer haken mijn klanten af? Zodra je weet wanneer een klant afhaakt kan je dit obstakel weghalen of verbeteren. Natuurlijk kan je niet bezorgkosten weghalen maar wel alvast bij een productprijs de bezorgkosten vermelden. 

  • Spreek je doelgroep aan

Wanneer je jouw doelgroep aanspreekt heeft dit direct invloed op je bounce rate. Doordat een bezoeker aangesproken voelt, kan een klant zich met jouw product identificeren. Dit kan je doen door de juiste kleuren en uitstraling te hebben, maar ook door taal. Verkoop je bijvoorbeeld kleding voor baby’s? Dan is je doelgroep waarschijnlijk, jonge moeders. Schets dan een situatie waarin ze zichzelf goed herkennen en gebruik taal die bij hen past. Wervende web-teksten zorgen ervoor dat de gemiddelde sessieduur stijgt. 

  • Doseer je content

Natuurlijk wil je meteen alle informatie en producten presenteren aan je klant. Maar, less is more! In 7 seconden bepaald een gemiddelde bezoeker of ze op je site blijven of gaan. Het is dan ook niet echt handig om je homepagina vol te proppen met hele lappen tekst. Of te veel informaties en opties te presenteren. Probeer je klant te verleiden door 1 of 2 populaire items te laten zien. De tekst zullen bezoekers pas lezen als je ze hebt overtuigd om te blijven. Maak dus vooral je landingspagina overzichtelijk en helder. Hierna kan je altijd in details gaan.

  • Responsive webdesign

70% van de Nederlandse consumenten gebruiken hun mobiel om aankopen te doen. Van digitiener tot babyboomer, iedereen koopt wel eens online. Een webshop die er slordig uitziet op een tablet of mobiel, komt minder betrouwbaar over. Daarnaast maakt het ook nog eens moeilijk om een aankoop te doen. Besteed dus genoeg aandacht aan een passend webdesign, zodat je bezoeker niet overloopt naar een concurrent.

  • Vertel bezoekers wat ze moeten doen

Wil je bezoeker verleiden tot aankoop? Vertel dan de bezoeker waar ze op moeten klikken. Dit klinkt misschien raar, maar de beste webshops hebben een helder navigatiemenu, wervelende tekst en overtuigende ‘call-to-actions’. Door middel van de bovenstaande middelen, help je de klant door het koop-proces heen.

  • Gebruik “over de streep trekkers”

Naast de bovenstaande punten, kan je bezoekers ook verleiden om een aankoop te doen door (tijdelijke) aanbiedingen of andere methoden te gebruiken.  Door ‘over de streep trekkers’ gebruiken, krijgen bezoekers net dat extra zetje om een aankoop te doen. Wil jij weten waar jouw conversie kansen liggen? Neem gerust contact met ons op.