Volgers kopen op social media? Ja of nee

Volgers kopen op social media? Ja of nee

Eerlijk is eerlijk, een social media-account met 20k volgers ziet er stukken beter uit dan een account met 200 volgers. Toch is deze ‘truc’ niet zo verstandig. Hieronder lees je waarom volgers kopen ontzettend slecht is voor je bedrijf. 

10.000 Instagram volgers voor slechts 15,- euro! Liever bekend op YouTube? Geen probleem! Koop dan 10.000 volgers voor 34,- euro. En dat binnen 24 uur! Na eindeloos spelen met hashtags en foto’s, zie je het wel zitten. Zo wordt het spelletje dus gespeeld. Met éénmuisklik en je bankpas paraat heb je ineens een online reputatie gekocht, toch? 

Je zet je online reputatie op spel

Meestal kopen ondernemers en MKB’ers volgers omdat ze met een grotere ‘following’ als bedrijf serieuzer worden genomen. Maar mocht het ooit uitkomen dat je volgers hebt gekocht, dan schaadt het je imago. Want wat voor bedrijf gaat nou in zee met dit soort rare praktijken? Ineens verlies je alle geloofswaardigheid als bedrijf en dus klanten. Daarnaast kunnen mensen vrij makkelijk zien welke volgers nep zijn. Als bedrijf is het dus altijd beter om te streven naar waardevolle en oprechte relaties op social media.

Gekochte volgers, lage engagement rate en minder organische bereik

Wil je toch volgers kopen? Verwacht dan wel dat je engagement rate en organische bereik drastisch naar beneden gaat. De meeste gekochte volgers zijn namelijk nep accounts. Je koopt dus geen ‘nieuwe’ klanten, maar beschikt over een horde stille spookvolgers. De consequenties hiervan? Het algoritme ziet je lage engagement rate en je horde spookvolgers, waardoor je account in een ‘shadowban’ wordt geplaatst. Oftewel: Het algoritme plaatst jouw account onderaan het lijstje. Je echte volgers, jouw ideale klanten zullen dus minder snel je content zien. 

Statistieken zijn niet meer representatief

Een van de grootste nadelen van volgers kopen is dat je statistieken niet meer waardevol zijn. Dit komt omdat je gekochte volgers vaak aan de andere kant van de wereld wonen en dus op hele andere tijden actief zijn, dan je echte doelgroep. Daarbij kun je ook niet meer achterhalen wanneer je het beste kan posten en hoeveel engagement je daadwerkelijk hebt. Wanneer je volgers koopt, gooi je alle bruikbare informatie over je echte doelgroep weg. Zonde! Wil je geen verknipte analyses en wel bruikbare statistieken? Koop dan geen volgers. 

Nep volgers zijn tijdelijk en weggegooid geld

Naast de bovenstaande punten, is het ook nog eens dat socialmedia-kanalen, zoals Instagram of Twitter, graag nep accounts opruimt. Aangezien gekochte volgers vaak ‘nep-accounts’ zijn, zijn gekochte volgers maar tijdelijk. Bovendien zijn er geruchten dat dit soort bedrijven jouw socialmedia-account sowieso na een bepaalde tijd ontvolgen. Op deze manier, proberen ‘klik-farms’ je te verleiden, zodat je steeds weer nieuwe volgers erbij koopt. 

Volgers kopen?

Doe het niet. Trap er niet in! Volgers kopen heeft weinig tot geen voordelen. Niet alleen kan het je bedrijf beschadigen, het is ook nog eens weggegooid geld. Je kunt veel beter dat geld gebruiken voor een kick-ass marketingcampagne of je medewerkers trakteren op een ijsje. 

Wil jij weten hoe je echte volgers kunt krijgen? Neem contact met ons op..